HTML

The Coach

Küzdelmem, a sportolói múlt ellenére a kilók ellen, több fronton! Úgy is írhatnám, hogy feleslegessé vált, megunt zsírtartalékaimat, áron alul értékesíteném! Minden megoldás érdekel!

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Weboldalak

Ajánlatok

Friss topikok

HTML doboz

<a href="http://sport-kiraly.blog.hu/" target="_blank"> <img style="border: none;" src="http://m.blog.hu/sp/sport-kiraly/image/sport_kiraly.jpg" alt="" height="70" width="200"> </a>

Jó tanácsok 29.

2007.11.15. 21:10 Gabbá

Az új mozgás megtanulásakor érdekes folyamatok játszódnak le az ember agyában. Nem elég csak meghallani, hogy ezt, vagy azt így csináld, hanem végre is kell hajtani. Ami nem szokott elsőre sikerülni. Persze vannak kivételek. Amikor egy új mozgást tanulsz, akkor az oktató (edző, úszómester stb.) által elmondott dolgot megpróbálod megcsinálni. Nem sikerül, az oktató kijavítja, aztán még egyszer, meg még nagyon sokszor próbálkozol megcsinálni, majd egyszer csak sikerül a mozgást jól végrehajtanod. Amikor az elején vagy a tanulásnak, akkor az agy kéreg irányítja a mozgást. Igen ám, de minél finomabb egy mozgás, annál több izomcsoportot kell megmozgatnod. Ráadásul ezek (pl.: bicepsz-tricepsz) egymás mellett helyezkednek el az agykérgen. Ezért az bicepsz mozgatásakor az agyi ingerület a tricepszi résztnek egy darabját is ingerlik. Ezáltal a mozgásod szaggatott lesz, mert a tested nem tudja, hogy most melyiknek is kellene dolgoznia. A gyakorlás során eljutsz oda, hogy már az agyad megtanulta, hogy mikor kell az egyiket, és mikor a másikat ingerületbe hozni. Ezt a jelenséget hívják szép szóval irradiációnak. Ez az tanulás első lépcsőfoka. Ilyenkor csak a megszokott helyről indulva tudod megcsinálni a feladatot és ezt az agyad felügyeli. Amikor már kissé jobban megy, akkor már az agy fehérállományába kerül át az irányítás. Ekkor már mondjuk egy medence bármely részéről is el tudsz indulni, de mondjuk a folyóbe nem mersz belemenni. A mozgásod már kezd racionálissá válni, gazdaságossá, még oda kell rá figyelned.
Ez a második szint. A harmadik szint, az amikor bárhol, bármikor teljesen jól meg tudod csinálni az adott mozgássort. Ebben az esetben a mozgást már a kisagy veszi át, és csak felügyel egy kicsit rá. Vagyis nem kell arra gondolnod, hogy most úszni fogok, meg mit hogyan csinálsz, hanem magától értetödően jön a helyes mozgás. Az agyad felszabadul, tudzs gondolkodni teljesen másról úszás közben. Például felmondhatsz magadban verset, miközben tempózol. Röviden ennyi lett volna a tanulási folyamatokról a tanácsom. Holnap visszatérek az úszáshoz.

Ui. Ez a mozgástanulás minden sportágban és minden új mozgásnál így van! Ha a kisagyadban rögzült már a rossz mozgásod, akkor szinte alig lehet kijavítani! Ezért van a ciklikus sportágaknál nagy jelentősége annak, hogy kit hogyan tanítottak meg az adott sportág mozgásanyagára!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://thecoach.blog.hu/api/trackback/id/tr38230528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.